17.5.2016

Ketterä projektinjohtopalvelu

Projektinjohtopalvelumallissa rakennuttamisen asiantuntijan tehtävä on hoitaa projekti kokonaisvaltaisesti.

Asiantuntija toimii myös päätoteuttajan roolissa ja vastaa näin projektin onnistumisesta alusta loppuun. Projektinjohtaja selvittää asiakkaansa prioriteetit ja valitsee taktiikan sen mukaan. Yksi asiakas voi valita PJP-mallin saadakseen työt ripeästi käyntiin, toinen säilyttääkseen päätöksentekomahdollisuuden paremmin itsellään ja kolmas arvostaa muutosten helppoutta projektin aikana.

Finnair on HTJ:n pitkäaikaisia sopimuskumppaneita ja tehtävät muutoshankkeet voivat aktivoitua toteutettavaksi nopeallakin aikataululla. “Meidän on lähdettävä liikkeelle etuajassa ja tarkennettava suunnitelmia työn edetessä prosessin ja käyttäjiemme tarpeiden mukaan”, taustoittaa Finnair Facility Management teamin apulaisjohtaja, Olavi Haapanen.

Nopeatahtisten projektien onnistuneessa toteutuksessa Haapanen painottaa projektinjohtajan itsenäistä aktiivisuutta. "HTJ:n kanssa toimiessa on eduksi, että projektinjohtaja tuntee alueen, omistajan, Finavian sekä turva- ja lupakäytännöt", kertoo Haapanen.  

Viime kädessä kyse on kuitenkin ihmisistä. Käytännön työssä on aivan perustavaa laatua oleva kysymys kuinka luottamus rakentuu ihmisten välillä ja kuinka toimitaan henkilötasolla.

Tällä hetkellä HTJ hoitaa Finnairin projektinjohtopalvelut lentävän henkilökunnan operatiivisen tilan muutoksissa, kahden lentokonehuoltohallin laajennuksessa ja yhden rahtiterminaalin muutostöitä.

Lue lisää HTJ:n projektinjohtopalveluista.