Ajankohtaista

19.11.2021

Haaveissa helppo rakennushankkeen vastaanotto ja sujuva käyttöönotto

Haaveissa helppo rakennushankkeen vastaanotto ja sujuva käyttöönotto

Rakennusalalla on yleisesti tiedossa, että hankkeiden kompastuskivenä on turhan usein puutteellinen vastaanotto. Pääsääntöisesti vastaanottoa koskevat asiat kyllä tunnetaan ja osataan, mutta jotain on silti pielessä. Hyvinkin sujuneet hankkeet päätyvät vastaanottamaan huonoa palautetta rakennuksen käyttäjiltä, kun vastaanoton toimenpiteet on jouduttu tekemään kiireessä. HTJ:n Tampereen aluejohtaja Jari Tainio kokeneena hankkeiden vastaanottajana tietää, että näin ei tarvitsisi suinkaan olla.

Tainion mukaan erityisesti talotekniikan asettamat vaatimukset ovat kasvaneet viime aikoina, ja näihin liittyvää ajan tarvetta ei aina tunnisteta riittävästi. Talotekniikkaan tarvitaan lisää aikaa, mutta vastaanottopäivämäärää ei voida siirtää. Näin ollen viimeisenä vuorossa olevat vastaanottotarkastukset joudutaan tekemään yhä tiukemmassa aikataulussa. ”Ei ole ihme, että rakennusammattilaiset ja talotekniikkaosaajat voivat päätyä kinaamaan aikatauluista. Vastaanottovaiheet ovat lähes poikkeuksetta hektisiä ja joskus suorastaan hallitsemattomia”, Tainio kertoo.

Monesti vastaanottotarkastuksen haasteena on esimerkiksi, että asennustapatarkastuksen dokumentit tai pohjaviemäreiden kuvausmateriaalit ovat kiven alla ja luovutuksen dokumentit eivät ole käsillä silloin, kun niitä tarvitaan. Myös puhtausluokkavaatimukset on saatava toteutumaan ennen toimintakokeita, jottei rakennustyömaan pölyä pääse leviämään ilmanvaihtokanaviin.

”Vastaanottotarkastuksen haasteet olisi ratkaistavissa, jos jo työmaavaiheessa mietittäisiin vastaanottohetkeä ja tehtäisiin vastaanottoon liittyvät toimenpiteet valmiiksi kyseisen työvaiheen aikana”, Tainio ehdottaa. ”Näin pohjaviemäreiden kuvausmateriaalit olisivat valmiina ennen lattioiden valua, asennustapatarkastuksen pöytäkirja olisi valmiina silloin, kun tarkastus on tehty ja luovutusmateriaalit löytyisivät kansioista. Mielestäni tällaista ennakoivaa vastaanottoprosessia kannattaisi ainakin tavoitella. Palkintona olisi hallitumpi vastaanotto ja vähemmän loppuvaiheen kiirettä ja hampaiden kiristelyä tekemättömien töiden puristuksessa. Käyttäjä kiittäisi valmiimmasta rakennuksesta,” hän jatkaa.

HTJ:lla on kehitetty omia toimintamalleja rakennushankkeen vastaanoton sekä käyttöönoton jouhevoittamiseksi ja prosesseja kehitetään jatkuvasti. Kokemus ja osaaminen ovat keskeisessä asemassa siinä, että haasteet voidaan tunnistaa ja taklata hyvissä ajoin.

Kerromme HTJ:llä mielellämme lisää, kuinka rakennuttajakonsulttinasi pyrimme varmistamaan, että hankkeesi loppumetritkin saadaan onnistumaan hyvässä yhteistyössä ja aikataulussa! 
 

Lisätietoja:

Jari Tainio
Aluejohtaja, Tampere/Hämeenlinna
Puh. 050 385 3252
jari.tainio@htj.fi