Ajankohtaista

04.04.2024

Naantalin satamaterminaali tuotiin tähän päivään

Naantalin satamaterminaali tuotiin tähän päivään

Vuonna 1974 rakennettu Naantalin sataman satamaterminaali peruskorjattiin kauttaaltaan. Rakennuksen toiminnallisuus ja energiatehokkuus päivitettiin tähän päivään, mutta alkuperäistä ilmettä kunnioittaen. Peruskorjattu terminaali palvelee nyt entistä paremmin myös jalan kulkevia matkustajia, kun risteilyliikenne palasi takaisin Naantaliin 27 vuoden tauon jälkeen.

Matkustajaliikenteen paluu

Hankesuunnittelu pyörähti käyntiin keväällä 2022, ja rakentamisvaihe aloitettiin satamaterminaalin purkutöillä joulukuussa 2022. ”HTJ toimi hankkeessa rakennuttajakonsulttina Naantalin Satamalle merkittävällä panoksella aina hankesuunnittelusta lähtien”, kertoo HTJ:n projektipäällikkö Matias Holmberg. Työhön kuuluivat rakennustöiden valvonta ja LVIA-valvonta.

Elokuussa 2023 valmistui terminaalin ensimmäinen kerros, joka toimii jalankulkevien matkustajien lähtö- ja tuloaulana. Samaan kerrokseen valmistuivat satamavalvomo, sataman henkilökunnan sosiaalitilat ja rakennukseen tulevien vieraiden vastaanottoaula.

”Tiukalle aikataululle raamit antoi matkustajaliikenteen avaaminen, ja siksi ensimmäinen kerros oli prioriteettilistan kärjessä”, kertoo Naantalin Satama Oy:n tekninen päällikkö Juha Ketoniemi. Viimeksi Naantalin satamasta on lähdetty matkustajaristeilylle vuonna 1996.  Syyskuussa 2023 matkustajaterminaalin ensimmäinen kerros otettiin käyttöön historiallisissa merkeissä, kun Finnlinesin Finnsirius-laiva pääsi neitsytmatkalleen, ja risteilyliikenne palasi satamaan 27 vuoden tauon jälkeen. Aikaisemmin Finnlinesin laivoihin pääsemisen ehtona on ollut, että mukana on jokin kulkuneuvo.

Kohde valmistui aikataulussaan, ja loput terminaalin tiloista saatettiin valmiiksi alkuvuodesta 2024. Kerrosalaa terminaalilla riittää lähes 3900 neliömetriä. Uusien tilojen käyttäjinä matkustajien ja Naantalin Sataman lisäksi on myös muita sataman toimijoita.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Entistä toimivampi terminaali ajan henkeä unohtamatta

Peruskorjauksen tavoitteena oli saattaa satamarakennus uudisrakennusta vastaavalle tasolle ja parantaa sen toiminnallisuutta, käyttöturvallisuutta ja energiatehokkuutta. Kaukolämmöstä luovuttiin, ja nyt tilojen lämmitys ja jäähdytys toimivat maalämmöllä.

Satamaterminaali peruskorjattiin kauttaaltaan ja perinpohjaisesti: vanhasta rakennuksesta säilytettiin vain betonirunko. ”Sisäpinnat ja julkisivu laitettiin uusiksi, vesikatto uusittiin ja talotekniikkaa päivitettiin nykyaikaan”, luettelee Holmberg.

Uusi lähtö- ja tuloaula on avara ja valoisa, ja valtavista ikkunoista voi ihailla merimaisemia laivaa odotellessa. Vaikka lähes kaikki meni uusiksi, niin peruskorjaus toteutettiin kuitenkin vanhaa vaalien, ja satamassa on edelleen aistittavissa ajan henki. ”Esimerkiksi terminaalin värimaailma on alkuperäisen mukainen, mutta pienillä muutoksilla se tuotiin tähän aikakauteen paremmin istuvaksi”, kuvailee Ketoniemi. Tuloaulan näyttävät vanhat valaisimet kunnostettiin, ja niihin vaihdettiin led-lamput. Terminaalissa aiemmin ollut, menneistä ajoista muistuttamassa oleva laivojen lähtötaulu säilytettiin, mutta tarkempaa sijoituspaikkaa sille ei vielä ole tiedossa. ”Voi olla, että kunnostamme taulun. Siinä on vielä Viking Linen viimeinen lähtöaika vuodelta 1996”, Ketoniemi nauraa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Kuva: LPR-arkkitehdit Oy

Osaavat asiantuntijat, onnistunut lopputulos

Vanha rakennus toi omat haasteensa projektiin, ja purkutöiden yhteydessä paljastui vanhoja palkkeja ja rakenteita, joita ei ollut alkuperäisten piirustusten lähtötiedoissa. Lisäksi matalat kerroskorkeudet vaativat suunnittelua erityisesti talotekniikan reittien ja sijoittamisen osalta. ”Suunnitelmia ja mallia jouduttiin päivittämään matkan varrella, mutta kaikki meni kuitenkin lopulta hyvin, ja haastavillekin kohdille löydettiin ratkaisut”, kertoo Ketoniemi.

Hanke toteutettiin jaettuna urakkana, joten työ edellytti yhteensovittamista monen eri toimijan välillä. ”Purkutöiden viivästyminen aiheutti aikataulu- ja kustannuspainetta, mutta yhteistyö oli kaikesta huolimatta hyvää läpi työn”, sanoo Ketoniemi. Valmis satamaterminaali vastaa tilattua työtä, ja sekä tilaaja että käyttäjät ovat tyytyväisiä lopputulokseen. ”Yhteistyö toimi hienosti HTJ:n kanssa, ja loppupeleissä henkilöt ne onnistuneen projektin tekevät”, kiteyttää Ketoniemi.

Holmberg on samoilla linjoilla: ”Haasteista huolimatta saatiin hieno tilaustyö toteutettua. Toivottavasti jalan kulkevat matkustajat löytävät risteilymatkailun uudelleen Naantalin satamasta”.

Kuva: LPR-arkkitehdit Oy

Kohde: Naantalin sataman terminaalirakennuksen peruskorjaus

Tilaaja: Naantalin Satama Oy

Laajuus: Satamaterminaalin kerrospinta-ala 3900 m2

Aikataulu: 5/2022–1/2024

Hankemuoto: Jaettu urakka

HTJ:n rooli: Rakennuttaminen, rakennustöiden valvonta ja LVIA-valvonta

 

Lisätietoja:

Matias Holmberg
Projektipäällikkö
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Puh. 050 381 4993
matias.holmberg@htj.fi