Ajankohtaista

11.10.2018

DB Schenker yhteisinnovoi

DB Schenker yhteisinnovoi

DB Schenker rakentaa uuden Turun alueterminaalinsa Lietoon. “Ensimmäistä kertaa hyödynsimme yhteistoiminnallisuutta jo maanrakennusurakoitsijoiden kilpailutuksessa”, kertoo DB Schenkerin kiinteistöjohtaja Marko Liimatainen.

Riskien tunnistaminen

Hankkeen suurimmat sudenkuopat tiedostettiin olevan tuntemattoman tontin maanrakennusvaiheessa. Tontti on monessa suhteessa poikkeuksellisen iso (10 ha) ja tontin aikaisempi maankäyttö ei ollut tarkalleen tilaajan tiedossa. Kaikki mahdollisesti tunnistettavat riskit haluttiin kartoittaa, etteivät ne kertautuisi suuren hankkeen edetessä. Rakentamista koskevia päätöksiä ei haluttu tehdä ennenaikaisesti vaan vasta laajempaan ymmärrykseen perustuen. Lisäksi terminaalissa haluttiin jättää varaa tulevaisuuden muunneltavuudelle logistiikka-alan kehittyessä nopeasti.

“Hankkeen tavoitteena on niin käytettävyydeltään kuin taloudellisestikin paras mahdollinen lopputulos. Siksi aloitimme hankkeen täysin avoimin mielin, ja lähdimme hakemaan oikeaa suunnitelmaa yhdessä, urakoitsijoiden ammattitaitoon luottaen”, kertoo Liimatainen.

Luottamus ja avoimuus ovat jo nyt tuottaneet tulosta. Urakoitsijoilla oli hiljaista tietoa tontin historiasta, urakoinnin ammattilaiset osasivat esittää oikeita kysymyksiä sekä suositella esimerkiksi suunnittelutoimistoja, joilta voisi löytyä parhaat ratkaisut käsillä oleviin haasteisiin. Toisaalta potentiaaliset urakoitsijat ovat saaneet parhaan mahdollisen kuvan lähtötilanteesta ja riskit ovat olleet alusta saakka avoimesti tiedossa.

Yhteistyömalli

Idea yhteisinnovoinnista jo esirakentamisvaiheessa tuli HTJ:n asiantuntijoilta.
“Tämä on ollut erittäin mielenkiintoinen ja onnistunut hankintaprosessi”, kertoo HTJ:n infrarakentamisen projektijohtaja Tuomo Takkinen.

HTJ ja DB Schenker kartoittivat yhdessä urakoitsijat, joilla tiedettiin olevan kokemusta yhteistoiminnallisuudesta vastaavissa hankkeissa. Tarjouspyynnössä esitettiin muutama ennakkotehtävä, joiden perusteella jatkoon valittiin kaksi urakoitsijaa. Näiden urakoitsijoiden kanssa pidettiin erilliset työpajat, joiden pohjalta urakoitsijat pystyivät vielä tarkentamaan tarjouksiaan.

“Kilpailutusvaihe sujui kaikkien osapuolien kesken hyvin rehellisesti ja avoimesti. Luottamusta tulevalle yhteistyölle rakennettiin heti alusta alkaen”, kertoo Takkinen.

HTJ vastasi esirakentamisen urakoitsijan kilpailutuksesta ja sopimuksen teosta. HTJ valittiin vetämään esirakentamisen kilpailutusta, koska HTJ:n asiantuntijoilla on kertynyt kokemusta niin yhteistoiminnallisista projekteista kuin allianssihankkeista.

“Alku on sujunut yli odotusten, poikkeuksellisen hyvässä hengessä, ja uskon vakaasti, että lopputulos sen mukainen”, kertoo Liimatainen.

DB Schenker uusii terminaaliverkostoaan

Turku on DB Schenkerille keskeinen Skandinavian portti varsinkin maakuljetuksissa. Uusi terminaali kokoaa Turun aluetoiminnot yhden katon alle ja mahdollistaa laajentamisen. Toimitilat koostuvat 14 500 neliömetrin lämmitetystä terminaalista, 3 400 neliömetrin ulkohallista ja 2000 neliömetrin toimistotiloista. Hankkeen maanrakennusurakka alkoi kesäkuussa 2018 ja Turun alueterminaali otetaan käyttöön vuonna 2020.

Investoinnin arvo on noin 28,7 miljoonaa euroa, josta 26,5 miljoonaa euroa on varattu Liedon tontilla rakentamiseen. Aiemmin uudet terminaalit on avattu Porissa 2018, Vaasassa 2016, Vantaalla 2015 ja Lappeenrannassa 2014.

Lue lisää HTJ:n infrapalveluista ja kysy aiheesta suoraan asiantuntijoiltamme.

Tuomo Takkinen
Projektijohtaja, Infrarakentaminen, Alue
Puh. 040 630 8435
tuomo.takkinen@htj.fi