Ajankohtaista
08.12.2025
HTJ:n henkilöstökokemus syntyy luottamuksesta ja yhteistyöstä – eNPS 48
Vuosittain toteutettavan, kattavamman henkilöstökyselymme tulosten äärelle pysähtyminen on aina arvokas ja hieman jännittäväkin hetki. Silloin viimeistään saa muistutuksen siitä, että organisaatiomme vahvuus rakentuu ihmisten varaan. Henkilöstökokemuksen kehittäminen ei ole meillä yksittäinen hanke. Se on pitkäjänteistä työtä sen eteen, että jokainen voi tehdä työnsä hyvin ja mielekkäiden tehtävien parissa sekä olla osa toimivaa yhteisöä.
Tänä syksynä toteutimme henkilöstökyselyn uudenlaisella palautejärjestelmällä. Otimme käyttöön omannäköisemme, ammattilaisten suunnitteleman ratkaisun, joka joustaa organisaatiomme tarpeisiin ja antaa meille entistä tarkemman kuvan arjen kokemuksista.
Kyselyn tulokset kertovat tasapainoisesta ja toimivasta organisaatiosta. Ne vahvistavat sen, mikä on ollut arvojemme ytimessä pitkään: luottamus ja yhdessä tekeminen näkyvät korkeina arvioina esihenkilötyöstä ja työntekijöidemme välisestä yhteistyöstä. Mahdollisuus vaikuttaa omiin työskentelytapoihin, työrytmiin ja työskentelypaikkaan sekä sopivasta työkuormasta huolehtiminen ovat henkilöstömme mielestä vahvuuksiamme, joista meidän on syytä pitää kiinni jatkossakin.
Tämän vuoden eNPS oli 48, mikä on vahva osoitus siitä, että henkilöstömme myönteiset arviot näkyvät suositteluhalukkuutena. Henkilöstön kokemus työstä heijastuu usein myös asiakkaiden kokemukseen. Meillä yhteys näkyy selvästi, sillä vahvan henkilöstökokemuksen rinnalla asiakastyytyväisyys on korkealla tasolla, NPS-lukuna 68.
Kysely nosti esiin tärkeitä muistutuksia, kuten palautteen merkitys arjessa sekä se, että vaikka työtä tehdään paljon etänä, työympäristön sujuvuus on monelle yhä ratkaiseva osa hyvinvointia ja työn mielekkyyttä. Näiden havaintojen äärellä jatkamme kehittämistä.
Syksyn henkilöstökysely vahvistaa pitkän aikavälin kehitystä: henkilöstömme kokee työnsä merkitykselliseksi ja antaa arvioidensa tueksi runsaasti avointa palautetta, joka auttaa meitä näkemään niin vahvuudet kuin kehittämisen paikat. Kompassin tavoin saamme palautteesta näkymän siitä, missä olemme nyt ja tukea tulevan suunnan ottamiseen. Tänä vuonna suunta näyttää oikealta, ja samalla tulos muistuttaa, että kuuntelemisen ja kehittämisen työ ei lopu koskaan.
Lämmin kiitos henkilöstöllemme siitä asenteesta, osaamisesta ja sitoutumisesta, jotka näkyvät sekä omassa työyhteisössämme että asiakkaidemme suuntaan.
Artikkelin on kirjoittanut HTJ:n henkilöstö- ja viestintäjohtaja Sanna-Kaisa Niemelä.
