Ajankohtaista

06.10.2020

Eija Heinola: koulu ilmentää aikaansa

Eija Heinola: koulu ilmentää aikaansa

Projektijohtaja Eija Heinolaa voisi tituleerata varsinaiseksi kasvatusympäristöjen rakentamisen asiantuntijaksi. Rakennuttajakonsulttina jo lähes kymmenen vuotta työskenneltyään on Eija ollut toteuttamassa lukuisten päiväkotien ja koulujen perusparannus- sekä uudishankkeita. Vuosien varrella hän on myös nähnyt rakentamisen suuren muutoksen.

Viimeisin kouluhanke, jossa Eija on mukana, on pian valmistuva Mäkelänrinteen lukion perusparannus- ja laajennushanke. Urheilulukion opiskelijat pääsevät palaamaan entistä ehompiin opetustiloihin jo hiihtolomien jälkeen ensi vuonna.
 

Nykypäivän koulu on muuntuva ympäristö

Vuosien aikana Eija on nähnyt suuren muutoksen kouluympäristöjen suunnittelussa, ja yksi erityispiirre on kohonnut viime aikoina ylitse muiden. Oppimisympäristöjen muunneltavuus on noussut keskiöön vuorovaikutteisuutta ja monipuolista oppimista painottavan perusopetuksen opetussuunnitelman myötä.

”Tämän päivän kouluympäristöt tukevat erilaisia oppimisen muotoja ja tarjoavat tilan yhdessä oppimiseen, tutkimiseen ja leikkiin. Uusiin kouluihin toteutetaan nykyisin paljon avointa tilaa, ja esimerkiksi luokkahuoneiden kokoa ja kalustusta voidaan helposti muunnella tarpeiden mukaisesti”, Eija kertoo.

Koulu onkin tänään hyvin erilainen paikka kuin joitakin vuosikymmeniä sitten. Omasta lapsuutensa koulusta Eija muistaa tutun luokkahuoneen turvallisuuden.

”Koulua käytiin lapsuudessani yhdessä luokkahuoneessa, jossa istuttiin kasvot liitutaulua kohti aina samassa istumajärjestyksessä. Se oli omalla tavallaan rauhallinen ja turvallinen ympäristö pienelle lapselle. Uskon kuitenkin, että nykyisin erilaiset oppimistavat ja yksilöt voidaan opetuksessa huomioida entistä paremmin, ja muunneltavat koulutilat sekä uusi teknologia tukevat näitä tapoja”, Eija kertoo.

Entä miltä koulu näyttää tulevaisuudessa?

”Koulurakennuksia tarvitaan aivan varmasti tulevaisuudessakin, mutta etä- ja lähiopetuksen vaihtelu voi tulevaisuudessa vaikuttaa tilojen käyttötarpeisiin. Uskon, että tiloja tullaan hyödyntämään monipuolisemmin. Aika näyttää millainen tulevaisuuden oppimisympäristö lopulta on. Guruksi en oikein osaa tässä asiassa ryhtyä”, Eija naurahtaa.
 

Työn merkityksellisyys näkyväksi käyttäjien kokemuksessa

Eijan omista kouluvuosista on ennättänyt vierähtää hetki. Hän on ollut työelämässä jo yli 30 vuotta, joista HTJ:lla on kulunut viimeiset seitsemän vuotta. Työssään Eija nauttii erityisesti vaihtelusta, joka myös tukee ammatillista kehittymistä:
”Työni motivoi minua suuresti, sillä saan vastata hyvin erilaisista kohteista ja projekteista perusparannushankkeista uudiskohteisiin. Monipuolisuuden ansiosta olen vuosien ajan säilyttänyt innostukseni työtäni kohtaan ja pystynyt kehittämään osaamistani.”

Eijan mielestä HTJ:n motto – kasvatamme onnistumisia – konkretisoituu hänen omassa työssään ennen kaikkea tilojen käyttäjien kokemuksissa ja tyytyväisyydessä.

”Tunnen suurta onnistumisen riemua, kun näen, miten tyytyväisinä ja intoa puhkuen oppilaat ja opettajat saapuvat uuteen tai uusittuun kouluunsa. Työni merkityksellisyys tulee näkyväksi noissa hetkissä – ei niinkään itse rakennuksessa, sen seinissä tai materiaaleissa”, Eija toteaa iloisena.

Lisätietoja:
Eija Heinola
Projektijohtaja
Puh. 050 309 8605
eija.heinola@htj.fi